Cea de-a 21-a ediție a Salonului Auto de la Shanghai a confirmat o tendință majoră în industria auto: orientarea fermă către vehicule inteligente și expansiunea globală a producătorilor. Aproape 1.000 de companii din 26 de țări și regiuni au participat la evenimentul devenit, în doar câteva zile, centrul gravitațional al pieței auto mondiale.
Punctul forte al expoziției a fost reprezentat de lansarea a 97 de modele noi, cu mărcile chineze în avangarda inovației tehnologice. Sistemele avansate de asistență pentru șoferi (ADAS) și conectivitatea extinsă au devenit elemente-cheie de diferențiere. Printre liderii acestui segment se află Huawei, care, prin Alianța pentru Mobilitate Inteligentă Harmony (HIMA), a prezentat modele spectaculoase precum AITO M8, Stelato S9 și Maextro S800, automobile transformate în centre tehnologice complet integrate.
Huawei joacă un rol central în cadrul HIMA, contribuind la proiectarea, planificarea și comercializarea produselor, oferind în același timp soluții software și hardware de ultimă generație. Până la jumătatea lunii aprilie 2025, peste 700.000 de vehicule au fost livrate sub această alianță, iar divizia de soluții auto inteligente a Huawei a înregistrat o creștere spectaculoasă a veniturilor, de 474,4% față de anul precedent.
Marile grupuri auto internaționale nu rămân în urmă. BMW, de exemplu, integrează tehnologiile startupului chinez DeepSeek în noile sale modele și colaborează intens cu companii chineze precum ByteDance, Alibaba și Huawei pentru a dezvolta tehnologii bazate pe inteligență artificială, dedicate pieței locale. Primele modele Neue Klasse produse în China vor ieși de pe liniile de fabricație în 2026.
Volkswagen își reafirmă, la rândul său, angajamentul față de piața chineză, considerată de directorul executiv Oliver Blume „motorul tehnologic al transformării globale.” Grupul german a lansat recent un sistem avansat de asistență pentru șoferi dezvoltat de societatea sa mixtă CARIZON, urmând să-l implementeze standard pe noile modele din 2026.
În paralel cu această apropiere a companiilor globale de China, producătorii auto chinezi își întăresc expansiunea internațională. XPeng Motors plănuiește să intre pe 60 de piețe până la finalul anului 2025, în timp ce NIO, prin noua sa marcă Firefly, vizează extinderea în 16 țări, printre care Norvegia și Țările de Jos.
China FAW Group are propriile ambiții globale pentru marca Hongqi, urmărind să construiască o rețea de 1.000 de puncte de vânzare și service în peste 100 de țări în următorii cinci ani. Strategia vizează crearea a peste 20.000 de locuri de muncă și o capacitate anuală de producție de 200.000 de vehicule în afara Chinei.
Salonul Auto de la Shanghai 2025 evidențiază clar: industria auto intră într-o nouă eră, dominată de inteligență, conectivitate și o viziune globală tot mai îndrăzneață.