in

Zeci de trenuri circulă cu restricții pe Magistrala 500 din cauza caniculei. CFR testează vopsirea șinelor pentru reducerea dilatării

Zeci de trenuri care circulă pe Magistrala 500 București Nord–Buzău–Suceava/Botoșani se confruntă în această perioadă cu întârzieri și restricții de viteză, ca urmare a temperaturilor extreme care ajung la 60°C la nivelul șinelor, informează Compania Națională de Căi Ferate „CFR” S.A.

Pe fondul avertizărilor meteorologice de caniculă, CFR a instituit încă din luna iunie 22 de restricții de viteză pe această magistrală, din cauza stării suprastructurii căii ferate. În consecință, mai multe trenuri InterRegio și InterCity înregistrează întârzieri pe relațiile București – Suceava/Botoșani și retur. Printre acestea se numără IR 1655 (IR 1656), IR 1751 (IR 1754), IR 1753 (IR 1752), IC 551 (IC 552) și IR 1653 (IR 1654), cu întârzieri medii de până la 7 minute, dar și cazuri de întârzieri mai mari cauzate de defecțiuni tehnice ale locomotivelor sau vagoanelor.

Temperaturile ridicate au determinat reducerea vitezelor de circulație în intervalul orar 14:00–18:00, atunci când șinele pot atinge temperaturi de până la 57°C. Spre exemplu, trenul IR 1753, care pleacă din București la ora 14:00 spre Suceava, a înregistrat o întârziere de 37 de minute într-o astfel de zi.

Pentru a contracara efectele dilatării metalului din cauza căldurii, Regionala CF Timișoara a început un studiu experimental ce presupune văruirea sau vopsirea în alb a șinelor, o soluție aplicată și în alte țări europene. Zonele pilot ale experimentului sunt pe liniile Chizătău – Topolovăț, Sînandrei – Ronaț și Pădureni – Timișeni. Analiza rezultatelor va determina dacă metoda poate fi aplicată la scară largă pe rețeaua feroviară națională.

Magistrala 500, care leagă Capitala de nord-estul țării, este una dintre cele mai aglomerate și importante căi ferate din România, având o lungime de aproximativ 500 de kilometri. În contextul schimbărilor climatice și al frecvenței tot mai mari a valurilor de căldură, modernizarea infrastructurii și adaptarea la noile condiții devin priorități pentru operatorul feroviar.