Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) critică dur lipsa de acțiune a autorităților în privința relansării Programului Rabla Auto 2025, susținând că actualul blocaj riscă să genereze pierderi economice importante și să compromită obiectivele naționale de sustenabilitate.
Potrivit APIA, după suspendarea inițială a programului, autoritățile au manifestat luni întregi de ezitări și declarații contradictorii, fără consultarea reală a specialiștilor din industrie. Asociația acuză Guvernul că nu a prezentat un calendar oficial sau măsuri legislative concrete, ceea ce afectează încrederea în politicile publice și lasă statul fără un instrument esențial de stimulare a înnoirii parcului auto.
Analizele APIA arată că în 2024, din investițiile în Rabla Clasic și Rabla Plus, statul a obținut încasări nete de peste un miliard de lei doar din TVA, pe lângă alte venituri conexe. Suspendarea actuală ar putea anula aceste beneficii și ar alimenta creșterea pieței de autoturisme second-hand, unde peste 65% dintre vehicule au mai mult de 10 ani și nu respectă standardele moderne de siguranță.
Datele arată că, în primele șase luni din 2025, vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 21,8%, iar segmentul vehiculelor electrice 100% a înregistrat un recul de 44,3%, plasând România pe penultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul electromobilitate. În același timp, piața mașinilor rulate a crescut cu 19,5%.
APIA atrage atenția că neimplementarea rapidă a programului afectează angajamentele României în cadrul PNRR, Green Deal, pachetul „Fit for 55” și strategia „Vision Zero”. Asociația propune un nou sistem fiscal auto, bazat pe principiul „poluatorul plătește”, care ar putea aduce la buget 17 miliarde de lei suplimentar și ar sprijini tranziția către mobilitate curată.
„Reluarea trunchiată sau întârziată a Rabla Auto 2025 va produce efecte negative majore, mai ales în contextul timpului limitat rămas până la finalul anului”, avertizează președintele APIA, Dan Vardie.