Un nou incident de sabotaj a afectat traficul feroviar din Slovenia, după ce un tren de pasageri s-a izbit de mai multe obiecte amplasate intenționat pe șine, în zona orașului Celje. Deși nimeni nu a fost rănit, iar trenul nu a suferit avarii semnificative, circulația pe secțiunea respectivă a fost oprită temporar. Poliția a deschis o anchetă, în contextul în care numărul acțiunilor de sabotaj asupra rețelei feroviare este în creștere.
Potrivit Căilor Ferate Slovene (SZ), pe șine au fost găsite scaune metalice, piese de bicicletă, crengi groase, cadrul unui panou publicitar și chiar un cuțit de bucătărie. Trenul a putut să-și continue drumul după impact, însă ruta a fost închisă până la finalizarea verificărilor poliției, iar călătorii au fost transportați cu autobuze. Evaluarea pagubelor este în curs.
Incidentul nu este un caz izolat. În ultimele luni, rețeaua feroviară slovenă a fost vizată în repetate rânduri. La începutul lunii octombrie, un tren de pasageri a lovit o stâncă plasată pe șine lângă Ljubljana, iar câteva săptămâni mai târziu, un alt tren a deraiat în zona Bled, după deteriorarea deliberată a unui macaz. În septembrie, un dispozitiv de semnalizare a fost modificat tot în zona Bled, iar în august, două traverse au fost așezate pe șine lângă Novo Mesto. Autorii ultimului incident au fost ulterior identificați.
Miha Butara, directorul pentru transportul de pasageri din cadrul SZ, a declarat că seria de incidente este „de neînțeles și profund îngrijorătoare”, subliniind caracterul premeditat al acestor acțiuni. El a catalogat sabotajul de la Bled drept „cel mai periculos”, avertizând că reacția rapidă a angajaților companiei a prevenit o posibilă coliziune frontală între două trenuri.
Conform datelor furnizate de companie, numărul incidentelor de acest tip a crescut cu peste o treime față de anul precedent și a fost înregistrat în mai multe regiuni ale țării. Reprezentanții SZ au transmis că deteriorarea intenționată a infrastructurii feroviare reprezintă „un comportament extrem de iresponsabil, care pune grav în pericol vieți omenești și poate avea consecințe catastrofale”.
Pentru a combate fenomenul, Căile Ferate Slovene au intensificat supravegherea rețelei, introducând patrule ad-hoc în cooperare cu poliția. Liniile principale și stațiile majore sunt monitorizate video permanent, iar secțiunile noi sau recent renovate au fost echipate cu sisteme suplimentare de camere. Totuși, compania avertizează că supravegherea continuă a întregii rețele, care însumează aproximativ 1.200 de kilometri, rămâne imposibilă.
Compania feroviară face apel la cetățeni să semnaleze imediat orice activitate suspectă, fie poliției, fie direct SZ, pentru a contribui la menținerea siguranței transportului feroviar.
(Foto: JURE MAKOVEC Sursa: AFP)
