in

Transportul feroviar în 2024: mai puțini pasageri și scăderi semnificative în transportul de marfă

Numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul în România în 2024 a fost de 70,802 milioane, în scădere cu 4,7% față de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Deși numărul călătorilor a fost mai mic, distanța medie parcursă de un pasager a fost cu 1,4% mai mare față de 2023, ceea ce indică o creștere ușoară a mobilității pe distanțe mai lungi.

Transportul feroviar de marfă a cunoscut o contracție semnificativă, volumul total transportat ajungând la 43,025 milioane de tone, în scădere cu 12% față de anul precedent. Din acest total, 79% a fost realizat în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor a scăzut cu 11,2%, cu o singură excepție – segmentul de tranzit, unde s-a înregistrat o creștere de 9,6%.

Cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost ocupate de diviziunile: cocs și produse rafinate din petrol (24,5%), respectiv cărbune, lignit, țiței și gaze naturale (18,3%). În ceea ce privește parcursul mărfurilor, produsele petroliere au reprezentat 32,4% din total, iar produsele agricole, din vânătoare, silvicultură și pescuit, 15,9%.

Datele INS mai arată că majoritatea indicatorilor tehnico-economici ai transportului feroviar au înregistrat o evoluție negativă comparativ cu anul trecut. Singura creștere notabilă a fost cea a timpului mediu de rulaj al vagoanelor de marfă, care a crescut cu 19,1%.

În schimb, alți indicatori au consemnat scăderi importante:

  • parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă: -15,2%

  • vagoane încărcate intrate din străinătate: -14,9%

  • vagoane încărcate pe rețeaua CFR: -12,5%

  • parcursul zilnic al locomotivelor de marfă: -10,8%

  • viteza medie comercială a trenurilor de marfă: -5,7%

  • viteza medie a trenurilor de pasageri: -3,4%

  • greutatea medie brută a vagoanelor de marfă: -2,8%

  • încărcătura medie statică a vagoanelor: -2,5%

Aceste date reflectă o tendință generală de scădere a performanței sectorului feroviar, atât în zona transportului de pasageri, cât și în cea a transportului de marfă.