Compania Națională de Căi Ferate CFR SA anunță că, marți, 11 noiembrie, la ora 15:00, va fi deschisă circulația feroviară pe firul I al noii variante de traseu construite între stațiile Ilia și Mintia, parte a Tronsonului 3 Gurasada – Simeria, pe Coridorul feroviar european TEN-T 22 Rin–Dunăre (ramura nordică).
Noua secțiune, modernizată integral, este construită în cadrul proiectului de reabilitare cofinanțat prin Fondul de Coeziune, Programul Operațional Infrastructură Mare 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027.
Variantă mai scurtă și pregătită pentru viteze de până la 160 km/h
Noua rută feroviară, cu o lungime de 5,885 km, este cu 1,216 km mai scurtă decât traseul vechi. Proiectată pentru viteze de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă, porțiunea reprezintă una dintre cele mai importante investiții de infrastructură feroviară din vestul țării.
Pentru realizarea noii variante au fost construite trei poduri feroviare peste râul Mureș, însumând 1,3 km, cu o valoare totală estimată de peste 290 de milioane de lei:
• Podul nr. 1 – 384 m, la intrarea în localitatea Brănișca;
• Podul nr. 2 – 435 m, în zona Castelului Josika;
• Podul nr. 3 – 486 m, la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană.
Toate cele trei poduri sunt realizate din tabliere metalice, prevăzute cu cuve de beton armat și fundații executate direct în rocă. Pentru a evita intervențiile în albia Mureșului, structurile au fost construite pe maluri și ulterior lansate în poziția finală printr-o tehnologie modernă, menită să reducă impactul asupra mediului.
Timp de parcurs redus semnificativ
Din momentul deschiderii circulației pe firul I, timpul de parcurs între Ilia și Mintia se reduce la:
• 18 minute pentru trenurile de călători,
• 20 de minute pentru trenurile de marfă.
În februarie 2026, după finalizarea lucrărilor și pe firul II, se vor atinge timpii proiectați:
• 8 minute pentru trenurile de călători,
• 18 minute pentru trenurile de marfă.
Proiectul complet al Tronsonului Gurasada – Simeria
Contractul pentru Tronsonul 3 vizează modernizarea a 40,88 km de infrastructură feroviară, incluzând:
• 17 poduri, dintre care 3 peste Mureș;
• 27 podețe;
• 4 pasaje superioare și 3 pasaje inferioare;
• lucrări civile în 9 stații și halte;
• electrificare completă;
• implementarea sistemului de siguranță ERTMS – ETCS nivel 2 + GSM-R.
CFR SA subliniază că aceste investiții majore, finanțate cu fonduri europene nerambursabile, contribuie decisiv la creșterea calității transportului feroviar, la reducerea timpilor de călătorie, la sporirea siguranței, precum și la relansarea economică regională.
Deschiderea noii variante de traseu reprezintă un pas important în modernizarea coridorului feroviar european care traversează România, conectând vestul țării cu principalele capitale europene.
